conny-piet-china.reismee.nl

PANDA LOVE!

DAG 4 – DUJIANGYAN - PANDA BASE / BAMBOO PARK

Vroeg op, ontbijten, spullen meepakken voor overdag, zorgen dat de Iphones volledig opgeladen zijn. (De mijne ging vandaag om 11:30 op rood, waarom, dat snap je zometeen wel) om 7 am de bus in.

Ongeveer 1.5 uur rijdennaar het eerste Panda Reservaat op onze agenda. We gaan er naar een aantal die verspreid door het binnenland van China liggen. Waarom verspreid? Omdat dan, als er een aardbeving of een overstroming of een ziekte uitbreekt onder de Panda’s niet in 1 x alle reservaten getroffen worden. We gaan vandaag naar de China Conservation and Research Centre for the Giant Panda net buiten Chengdu. Dan komen we vandaag weer terug in hetzelfde hotel en gaan we morgen met een bus en een bullet train naar de volgende.

Tijdens de bustrip naar dit Centre geeft Brad ons nog een hoop info over Panda’s: Hun gedrag, gewoonten, geschiedenis, hoe ze in Chinese cultuur van vroeger en nu passen. Mocht je meer willen weten Lees; The Last Panda by George Schaller. Bij mij staat ie al op de Kindle.

In het kort en de bottom line: Panda’s zijn eigenlijk een heel onhandig soort. Ze eten alleen maar Bamboe, daar halen ze nauwelijks voedingsstoffen uit dus ze moeten zich een ongeluk eten aan dat spul om er wat aan te hebben. Ze zijn erg kieskeurig qua partner en als ze het dan al doen, lukt het niet altijd en als het al lukt krijgen ze een pandababytje wat eigenlijk nog een paar maanden in z’n mama’s buik zou moeten zitten, want ze zijn bij geboorte nauwelijks meer dan een embryo, als ze er toevallig 2 krijgen, gaat er eentje sowieso dood, want dan kiest mama panda er eentje. Zo’n klein pandababytje heeft ongeveer 30% kans van overleven, en als het het dan haalt tot pandakleutertje ligt er weer van alles aan ziektes op de loer.

Maar: Ze hebben 1 GROOT voordeel: Ze zijn SUPER ONGELOOFLIJK CUTE en het nationale dier van China geworden. Ze worden aan alle kanten met regeringsdonaties ondersteund. Mocht je toevallig een Panda bezeren, dan staat daar de doodstraf op en alle Panda’s die naar het buitenland uitgezonden worden, blijven eigendom van de Chinese regering en die krijgt ook 50% van alle opbrengsten die uit Panda activiteiten uit dierentuinen en zo voortkomen. Panda kindjes in het buitenland geboren zijn ook automatisch Chinees (eigendom).

Wij dus;Piet en ik en de anderen uit onze groep, mogen vandaag….. 2 pandahokken schoonmaken en daarna de panda’s die daarin wonen met de hand voeren. Nondedju!

Die oppassers vinden dat wel lekker, want zo’n pandahok is behoorlijk vies. Bamboe zorgt voor een bijzonder ruime ontlasting zeg maar.

Wij krijgen allereerst een blauwe overall aan. Dus we staan zeer charmant op de foto. We moeten een verklaring ondertekenen dat we de panda’s absoluut niet proberen aan te raken, geen fototoestel meenemen binnen de omheining en niks van de foto’s die Brad van ons maakt op Social Media zullen zetten. Nou zegt Brad, dat laatste doet natuurlijk niemand. Dus als je morgen niks meer van me hoort…

We worden verdeeld in 2 teams, ieder een hok. Eerst gaan de daarin wonende pandabeertjes hun nachtverblijf in. En dan schoonmaken. Afgekloven bamboe eruit. Poep scheppen en in een emmer verzamelen, (ook op het gras), schoonspuiten. Piet doet het laatste stukje in het hok en Panda Qing Qing komt echt naar hem kijken om te zien wat er opdoet. Hij kon hem zo aanraken maar er staat iemand bij die daar echt wel op let dat je dat niet doet. Jammer, maar goed ook natuurlijk.

Dan moeten we nieuw Bamboe kraken. De stokken slasmijt je op de grond zodat ze openbarsten, dat is makkelijker eten voor het ventje. Daarna mag de bamboe het buitenhok weer in en mag Qing Qing ook weer naar buiten. Nu mogen we wel fotoos maken als hij lekker zit te smikkelen in zijn zeer schone omgeving. Hij moet eerst zijn bamboe opeten en later komen we dan terug om hem met de hand een snackje te geven in de vorm van zgn. Pandabrood en peentjes. Brad maakt van iedereen een video. Maar bij mij drukte hij eerst op het verkeerde knopje dus ik mocht nog een keer maar dan zonder eten want er wordt precies afgemeten wat ze naar binnen krijgen (En ook wat er uit komt – daarom moet de poep in een emmertje gedaan worden per panda en dat wordt dan elke dag onderzocht en gewogen en zo).

Ik moest wel even smeken trouwens om nog een keer te mogen, want eigenlijk is dat not done, maar ik heb heel zielig gekeken, de Iphone erbij gepakt dat ik er echt echt niet opstond en ik had nog een blikje mintjes uit Schiphol met plaatje Holland erop. Aan de Chinese oppasdame gegeven. In oorlog en liefde voor Panda’s is alles geoorloofd vind ik. (Kom ik er overigens 2 dagen later achter dat ik er WEL opsta. Ik dacht dat Brad een nieuwe video had opgestart, maar ik sta gewoon achter Piet geplakt. Heb gisteren mijn welgemeende excuses gemaakt.

Daarna nog door het hele Pandareservaat heen gelopen. Overal Panda’s, ook jonkies!!! Nou ik zet ze erbij de fotoos, zonder commentaar. En zou krijgen we nog een aantal van deze dagen, waaronder plek waar we in een Panda Nursery binnen mogen kijken. Ze zijn echt de supercutest beestjes van de wereld hoor. Geen contest.

Tijd voor de lunch. Leuke locale plek geleid door een echtpaar waarvan de Hij zwaar onder de plak zit. Zij klapt in de handen en hij draaft op en neer. Weer verschillende dingen gekregen die allemaal lekker smaken. Alles met eggplant (aubergine) op alle mogelijke manier klaargemaakt, vind ik persoonlijk bijzonder lekker. Tofu is niet mijn ding. BBQ Pork weer wel. Vanavond krijgen we als toetje zelfgeplukte Kiwi’s. Wist je dat Kiwi’s inheems Chinees zijn en niet Australisch of New Zealands? Ik niet.

Vanavond staat er ook een een zgn.Face Changing Show (Chinese Opera achtig gebeuren met circus nummers) op het programma. En dan morgen de echte binnenlanden in.

Nog even over de sanitaire voorzieningen (voor ons, niet voor de Panda’s), het is overal waar we komen redelijk schoon, maar overal een gat in de grond. Goed te doen hoor en heel de groep gaat hier relaxed mee om. We wisten het ook vantevoren, en hebben allemaal spullen bij zoals: Wc rol zonder binnenrol (kan hij plat in je rugzak), whipes en handsanitizer spul. Dat gebruiken we nauwgezet altijd. En als Brad zegt dat er op de trein een Western WC is, klinkt er gejuich!. Vwb de maaltijden heeft de leiding een doos met bestek bij zich, om eten op te scheppen (want het water is echt niet te vertrouwen dus dat bestek wordt elke keer uitgekookt). Ze delen bij elke maaltijd stokjes uit die nog hermetisch verpakt zijn. Dus als je geen rare dingen doet en een beetje hygienisch bezig bent gaat het gewoon goed. (En zelfs dan! mag je geen panda aanraken ?)

DAG 5 – CHENGDU PANDA BASE (NURSERY)

7 uur vertrek, uur rijden met de bus naar CHENGDU PANDA BASE. Daar schijnt het vanaf 10 uur enorm druk te worden dus Brad wil dat we er op tijd zijn, zodat we de meute voor zijn en bij de Panda Crèche kunnen beginnen voordat het daar volloopt. Dus wij zitten om 6 uur aan de Breakfast. Koffers staan al buiten want vandaag gaan we na de Panda’s met de trein door naar Xi’An en dus naar een ander hotel.

Aaaaachhhh, Wat is er cuter dan een Panda? Een BABY PANDA! En wat is er cuter dan een baby panda? TWEE BABY PANDA’S die met elkaar spelen. Ik maak er maar niet teveel woorden aan vuil en gooi de langste video en wat van de 350 plaatjes die Piet heeft geschoten er maar tegenaan. Soms schieten woorden tekort. Na de baby panda’s nog door een stuk reservaat waar Red Panda’s zitten. Eentje schiet er zo over de weg tussen Piet zijn benen door terwijl hij stond te fotograferen.

En inderdaad om 10 uur loopt het stampvol! Om 10:30 zijn wij weer bij de bus om naar het station in Chengdu te gaan waar we de Bullet trein gaan pakken naar Xi’An. We zijn om 11 uur bij het station. Bella heeft al kaartjes en we zoeken met z’n allen een plekje op om te gaan zitten voordat we gaan boarden. Voor lunch eten we een Chicken Burger van de KFC. Ja ja, en er zit ook een Mac en een Burger Kin g in dat Station. Net LA Airport. De ‘beschaving’ rukt op.

12:00 Aan board. We hebben net als in het vliegtuig een eigen aangewezen plaats. 12:08 Vertrekt de trein stipt. Loopt ook als een trein. Zodra we de stad uit zijn zie je het landschap veranderen. Rijstvelden, ook veel industrieel gebied. Na een uur of 2 bergen. Deze High Speed trein verbind Xi-An in de Wei Rivier Vallei met Chengdu in de Sichuan Basin. Je gaat onder het Qin Lin gebergte door. 127 km aan tunnels waarvan 6 met een lengte van meer dan 10.000 meter. De reis duurt 4.5 uur. Ik zat gezellig aan het raam met Anne & Jeffrey naast me, die voor onderweg voor henzelf en mij een Gin-Tonic mixen. Ze hebben daar alle benodigheden voor bij zich. Ervaren wereldreizigers. Ik zat goed. Aankomst Xi’An is overweldigend. Xi-An is een stad van 16! Miljoen mensen. Das even een binnenkomer. Uur met de bus naar het hotel. Verkeer zit een beetje tegen. Om 6 uur zijn we binnen en om 6.30 zitten we alweer aan de avondhap ?. Culinair verantwoorde echte Xi’An specialiteiten. Die kipburger was lekker tussen de middag maar dit is toch wel ff beter hoor. Daarna gaan we nog even het Moslim kwartier in. Je kijkt je ogen uit naar wat er allemaal aan eten verkocht wordt daar. Ik zou het best allemaal willen uitproberen. Terug hotel, nog even vandaag optikken voor ik dingen vergeet en bedje in, dromen van baby pandaatjes. Morgen weer vroeg eruit om aan:

DAG 6 – TERRACOTTA ARMY / GOLDEN MONKEY NATURE RESERVE te beginnen:

Echt ongekend dat je overal internet hebt en dat je wakker wordt met de brand van de Notre Dame. Wat verschrikkelijk zonde. Stuk historie weg, terwijl je gaat kijken naar een ander stuk historie. Het

Terra cotta leger. Op order gemaakt door Emperor Qin om hem te beschermen in zijn leven na de dood. Al dat soort lieden hebben natuurlijk NPD net als Trump. Maar historie is het en prachtig om te zien. Dit leger is ontdekt door een kneuterboertje dat zijn land aan het bewerken was. Nu is ie steenrijk en kun je hem af en toe tegenkomen bij dit 8e wereldwonder waar hij handtekeningen zet. Hoe het leven lopen kan.

Daarna weer terug naar het treinstation in Xi’An alwaar wij de trein nemen naar Foping. 40 min. met de bullet train. Je denkt dat het niks is qua afstand maar voordat de trein daarnaartoe ging deed je er minimaal 10 uur over met de auto. Helemaal door het Qin Ling gebergte heen. Nu met de trein met tunnels erdoorheen 40 mins.

Geweldig toch. We gaan echt helemaal naar de binnenlanden nu. Er is 1 hotel en dat is een beetje Disneyland over de top Panda ingericht. Typisch Chinees, ze houden van theater, kleur en veel. Wij zijn de enige gasten. Even koffers wegzetten en dan gaan we op zoek naar de Golden Monkeys. Niet te vinden. Brad zegt dat ze er normaliter echt overal zitten, maar er is iets aan de hand… We zijn er nog niet uit. Brad denkt (na veel telefoontjes met connecties), dat er iets gebeurt is waardoor de Chinese regering, die alles echt heel strak in de hand houdt, heeft besloten; geen foreigners meer bij de monkeys. Wij merken echt dat wij scherp in de gaten worden gehouden als groep. Echt veel extra controles, zeker nu we uit de bewoonde wereld zijn gestapt en in gebieden komen als hier waar permits nodig zijn. Brad en zijn crew zijn ook zeer voorzichtig. Vandaag proberen we buiten het gebaande pad te gaan om de apen te ontdekken maar er was een groep werkers bezig met land management. Wij mochten niet door. Het plan van Brad is om morgenochtend heel vroeg te gaan om het nog eens te proberen. We nemen Bella en Melinda die Chinees spreken, niet mee, zodat we een alibi hebben dat we niks begrijpen als we autoriteiten tegenkomen) Hopelijk bereiken we dan de plek waar de Golden Monkeys voordat het land management wakker is.

Hou hem even vast voor:

DAG 7;BURGERLIJKE ONGEHOORZAAMHEID & GOLDEN MONKEY AVONTUUR… (altijd leuk; een cliffhanger :-)

Vanavond doe ik de foto’s erbij. Moet nu weg. 5 am

Ingrid

Wat een mooie verhalen, geniet ervan samen

Lous Walder

Zoals we weten weer mooie verhalen van jou.
Geniet lekker van de vakantie.

Irma

Ben heel benieuwd naar het vervolg !

Jeannette

Wat een reis, wat een indrukken.

Miranfa

Ik heb genoten van je uitgebreide reisverslag. Indrukwekkend verhaal met de panda's.